Kariyeri
Pablo Sarasate Pamplona, İspanya doğumludur. Babası ordudaki bandonun üyesiydi. 5 yaşındayken babasıyla beraber keman çalmaya başladı, yerel bir öğretmenden özel ders almaya başlayınca yeteneği anlaşıldı. İlk konserini La Coruña kentinde verdiğinde 8 yaşındaydı. Performansı beğenildi ve bu sayede varlıklı bir kişinin sanatsal himayesine girdi. Bu şekilde Madrid’de eğitim görmeye Manuel Rodríguez Sáez adıyla gitti. Madrid’de Kraliçe 2.İzabel’in beğenisini kazandı. 12 yaşındayken Paris Konservatuvarına Jean-Delphin Alard’ın öğrencisi olarak devam etti. Burada 17 yaşındayken girdiği yarışmada Konservatuvarın en büyük ödülünü kazandı. Küçükten beri topluluklar önünde çalmaya alışık olan Sarasate 1860 yılında ilk profesyonel keman konserini verdi. Bir sonraki yıl Londra’da sahne aldı. Kariyeri boyunca dünyanın birçok yerine gitti, Avrupa, Kuzey ve Güney Amerika’da konserler verdi. Sanatsal önemi, eserleri yorumlamasındaki saflıktan ileri gelmektedir. Duygusallıktan veya rapsodiden uzak muhteşem çalma performansı onu bir virtüöz yapmıştır. Kariyerinin başlarında çoğunlukla opera eserler yorumladı, bunlardan en önemlisi Carmen Fantasy’dir, kendisinin bestelediği eserler de mevcuttur. Bestelerindeki İspanyol ezgileri ondan sonraki sanatçıları da etkilemiştir. Örneğin bu esinlenmeler; Eduard Lalo'nun İspanyol Senfonisi, Georges Bizet’in Carmen, Camille Saint-Saëns'nin Rondo Capriccioso adlı eserlerinde görülebilir.Ünlü oyun yazarı ve müzik eleştirmeni George Bernard Shaw, birçok keman için beste yapan bestecinin olduğunu ancak çok az keman bestecisi olduğunu belirtip Sarasate’nin hem yorumcu hem de besteci olarak önemine dikkat çekmiştir. Sarasate’nin besteleri özellikle kendi kıvraklığını gösterebileceği türden eserler olmuş, bunlardan en bilinenleri; Zigeunerweisen (1878) ve Carmen Fantasy (1883) eserleridir. Bestecinin en çok yorumlanan eserleri ise İspanyol Danslarıdır, burada besteci dinleyiciyi dinlendirirken, benzersiz yeteneklerini sergilemektedir. Aynı zamanda başka bestecilerin eserlerinden aranjmanlar da yapmıştır. 1904 yılında ise az sayıda kayıt yapmıştır. Yorumcu, dünyanın neresinde olursa olsun Pamplona’da düzenlenen her San Fermín Festivaline katilmıştır.
Sarasate, Biarritz Fransa’da 20 Eylül 1908 tarihinde vefat etti. Ölüm sebebi kronik bronşitti. Mirasında 1724 Antonio Stradivari yapımı kemanını Müzik Müzesine bırakan sanatçının adı halen bu müzede sergilenen kemana verilmiştir. İkinci kemanı olan 1713 Boissier Stradivari kemanı ise Madrid’deki Kraliyet Konservatuvarında sergilenmektedir. Sanatçının anısına her yıl Madrid Uluslararası Pablo Sarasate Keman Yarışması düzenlenmektedir.
Birçok sanatçının çok sayıda eseri Sarasate’ye ithaf edilmiştir. Bunlardan bazıları; Henryk Wieniawski'nin 2 numaralı Keman Konçertosu, Édouard Lalo'nun İspanyol Senfonisi, Camille Saint-Saëns'nin Rondo Capriccioso, Max Bruch'un İskoç Fantazisi ve Alexander Mackenzie'nin Pibroch adlı eserleri sayılabilir.
Sanatçının diğer sanat dallarına etkisi
- Ünlü ressam James Whistler’in Pablo de Sarasate (1884) adlı tablosu sanatçıya adanmıştır.
- Arthur Conan Doyle’un ölümsüz kahramanı Sherlock Holmes, Red Headed League (1891) adlı macerasında yardımcısı Dr.Watson ile birlikte Sarasate’nin konserine gider.
Besteleri
- Fantaisie Caprice Violin & piano
- Souvenir de Faust Violin & piano
- No. 1 Fantasy on La forza del destino Violin & piano
- No. 2 Homenaje a Rossini Violin & piano
- No. 3 La dame blanche de Boildieu Violin & orchestra
- No. 4 Rêverie Violin & piano
- No. 5 Fantasy on Romeo and Juliette Violin & piano
- No. 6 Caprice on Mireille Violin & piano
- No. 7 Confidences Violin & piano
- No. 8 Souvenir de Domont Violin & piano
- No. 9 Les Adieux Violin & piano
- No. 10 Sérénade Andalouse Violin & piano
- No. 11 Le sommeil Violin & piano
- No. 12 Moscoviènne Violin & piano
- No. 13 New Fantasy on Faust Violin & orchestra
- No. 14 Fantasy on Der Freischütz Violin & Orchestra
- No. 15 Mosaíque de Zampa Violin & piano
- No. 16 Gavota on Mignon Violin & piano
- No. 17 Priére at Berceuse Violin & piano
- No. 18 Airs espagnols Violin & piano
- No. 19 Fantasy on Martha Violin & piano
- No. 20 Zigeunerweisen Violin & Orchestra
- No. 21 Malagueña y Habanera Violin & piano
- No. 22 Romanza andaluza y jota navarra Violin & piano
- No. 23 Playera y zapateado Violin & piano
- No. 24 Capricho vasco Violin & piano
- No. 25 Fantasy on Carmen Violin & orchestra
- No. 26 Vito y habanera Violin & piano
- No. 27 Jota aragonesa Violin & piano
- No. 28 Serenata andaluza Violin & piano
- No. 29 El canto del ruiseñor Violin & orchestra
- No. 30 Bolera Violin & piano
- No. 31 Balada Violin & piano
- No. 32 Muñeira Violin & orchestra
- No. 33 Navarra Violin & orchestra
- No. 34 Airs Écossais Violin & orchestra
- No. 35 Fantasía en sapo Reina Violin & piano
- No. 36 Jota de San Fermín Violin & piano
- No. 37 Zortzico Adiós montañas mías Violin & piano
- No. 38 Viva Sevilla! Violin & orchestra
- No. 39 Zortzico de Iparraguirre Violin & piano
- No. 40 Introduction et fandango varié Violin & piano
- No. 41 Introduction et caprice-jota Violin & orchestra
- No. 42 Zortzico Miramar Violin & orchestra
- No. 43 Introduction et tarantelle Violin & orchestra
- No. 44 La chase Violin & orchestra
- No. 45 Nocturno—Serenata Violin & orchestra
- No. 46 Gondoliéra Veneziana Violin & piano
- No. 47 Melodía rumana Violin & piano
- No. 48 K'Esprit Follet Violin & orchestra
- No. 49 Canciones rusas Violin & orchestra
- No. 50 Jota de Pamplona Violin & orchestra
- No. 51 Fantasy on Don Giovanni Violin & piano
- No. 52 Jota de Pablo Violin & orchestra
- No. 53 Le Rêve Violin & piano
- No. 54 Fantasy on Die Zauberflöte Violin & orchestra
0 yorum:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.